KANNANOTTO 15.11.2015
Ammatillinen koulutus on tulevina vuosina ehkä historiansa suurimpien uudistusten edessä. Turkuun liittokokoukseensa viikonloppuna kokoontunut amisten joukko OSKU ry:stä toivoo, että näin valtaisan reformin yhteydessä opiskelijoita kuunnellaan kokemusasiantuntijoina.
Oskulaiset haluavat nähdä ammatillisen koulutuksen reformin mahdollisuutena tehdä asioita uudella ja innovatiivisella tavalla. Se voi tietysti tarkoittaa myös lisääntyviä yt-neuvotteluja, opettajien irtisanomisia ja täten lähiopetuksen vähenemistä, mutta reformin yhteydessä olisi loistava tilaisuus koota kaikki hyvät käytännöt ja levittää niitä. Esimerkiksi innovaatiotoiminta ja laadukas yrittäjyyskasvatus tulisi mielestämme olla kaikkien amisten ulottuvilla. Yrittäjyyskasvatus perehdyttää oivalla tavalla myös työelämään ja lisää ymmärrystä yritysten toimintalogiikasta. Yrittäjyyttä täytyy edistää myös aloilla, joissa työllistyminen on vaikeaa ja joissa yrittäjyys ei ole aiemmin ollut pinnalla.
OSKU näkee, että uuden rahoitusmallin tulee kannustaa oppilaitoksia ennen kaikkea joustaviin ja yksilöllisiin opintopolkuihin. Tuloksellisuusrahoitusosa voisi OSKUn mielestä olla paljon nykyistä kolmea prosenttia huomattavasti suurempi, jopa 10%. Tuloksellisuutta pitäisi mitata erityisesti valmistumisen jälkeisen työllistymisen osalta: tällöin ei myöskään koulutettaisi aloille, joilta ei ole realistisia mahdollisuuksia työllistyä.
Uuden mallin tulee vastata sekä nopeampaa etenemistä että paljon tukea tarvitsevien tarpeisiin: jatkossa olisi mahdollista valmistua jopa kahdessa vuodessa, jolloin resursseja vapautuisi niille, ketkä ohjausta ja tukea enemmän ja pidempään tarvitsevat. Turhautumisen vähentymisellä voi olla vaikutusta myös läpäisyprosenttien kasvuun. Tiivistämistä ei pidä kuitenkaan tehdä jatko-opintokelpoisuuden kustannuksella, vaan päinvastoin siitä tulee pitää kiinni kaikin keinoin.
Reformissa tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että opiskelijoilla on aidosti mahdollisuus siirtyä joustavasti oppilaitosmuotoisesta oppisopimusmuotoiseen koulutukseen. Nykyään rahoitusjärjestelmä ei oppilaitoksia siihen kannusta, joten joillekin opiskelijoille nousee seinä vastaan. OSKU toivoo, että reformi tarkoittaa opiskelijoille myös tutkintojen helpompaa yhdistelemistä ja laajemman ammattitaidon hankkimisen mahdollisuutta jatkuvasti uudistuvan työelämän tarpeisiin.
OSKUn mielestä nykymuotoisen oppisopimuksen rinnalle täytyy luoda uusi, paremmin nuorille sopiva järjestelmä: vähemmän byrokraattinen ja houkutteleva sekä nuorille että työnantajille. Jo nykyään on mahdollisuus suorittaa laajennettua työssäoppimista, mutta uusi nuorten joustava oppisopimusmalli voisi rakentua niin, että opiskelija voi suorittaa tutkinnon hänelle sopivimmalla tavalla.
Oskulaisten ajatus lähtee siitä, että peruskoulupohjalta ammattia opiskelemaan tuleva alle 18-vuotias voisi sovittaessa aloittaa vaikkapa 50% TES:n mukaista alinta palkkaa alemmalla korvauksella, ja sitten omalla ahkeruudellaan ja osaamisellaan nostaa maksettavaa korvausta sitä mukaa kun hänen osaamisensa ja taitonsa karttuvat –joko näytöillä tai muilla suorituksilla. Välillä nuori kävisi koulussa lähiopetuksessa esim. yksittäisillä kursseilla tai tietyn jakson ajan.
Oskulaisten mielestä täytyy olla mahdollista, että omalla työllään ja ahkeralla osaamisen kehittämisellä nuori voisi päästä nopeastikin nostamaan ansioitaan. OSKUn mielestä yrityksiä pitäisi tukea alkuvaiheessa sekä oppilaitoksen että jonkin verran myös yhteiskunnan taholta, jotta eteneminen, oppiminen ja riittävä ohjaus ja tuki varmistetaan.
Suomen Opiskelija-Allianssi –OSKU ry:n puolesta,
Kimi Merikukka, puheenjohtaja, kimi.merikukka(at)osku.info
Maiju Korhonen, pääsihteeri, maiju.korhonen(at)osku.info