Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry tyrmää hallituksen päätöksen leikata ammatillisesta koulutuksesta ja opiskelijoilta

Otsikko "Kannanotto - Leikkaukset". Nuori toivottoman näköisenä istumassa kivetyksen reunalla.

Petteri Orpon johtama hallitus päätti eilen budjettiriihessään valtion ensi vuoden talousarviosta. Neuvotteluissa kehysriihessä kaavailtu 100 miljoonan euron leikkaus ammatilliseen koulutukseen kasvoi yli 120 miljoonaan.

Lisäksi ammatillisesta koulutuksen rahoitukseen kohdistuu maksuttomien oppimateriaalien rajaamisen perumisesta aiheutuvat 4 miljoonan euron korvaavat säästöt, erilaisten määräaikaisten rahoituslisäysten päättyminen, ja talousarvioehdotusten ulkopuolella normien purun nimessä tehtävät leikkaukset HOKS:n ja osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmiin.

”Tilanne on täysin kestämätön. Ammatillista koulutusta murennetaan pala palalta, vailla kokonaista visiota ammatillisen koulutuksen tehtävästä 2020-luvulla. Nyt tehtävät, tosiasiassa yli 130 miljoonan euron leikkaukset ovat omiaan rapauttamaan ammattisivistyksen pohjaa, ja heikentämään opiskelijoiden osaamistasoa sekä koulutuksen laatua”, toteaa Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n puheenjohtaja Johanna Heikkinen.

Lisäksi hallitus päätti leikkauksista opiskelijoiden toimeentuloon. Budjettiriihessä lyötiin hallituksen leima opiskelijoiden siirrolle yleiseltä asumistuelta opintotuen asumislisälle, sekä koulumatkatuen rajaamisesta vain maksuttoman koulutuksen piirissä oleville opiskelijoille.

Siirto opintotuen asumislisälle rokottaa opiskelijan taloutta jopa n. 100 eurolla kuukaudessa. Koulumatkatuen rajaaminen sen sijaan heikentää koulutuksen saavutettavuutta ja lisää painetta muuttaa opintojen perässä toiselle paikkakunnalle.

”Koulumatkatuen rajaaminen osuu erityisesti amiksiin. Ammatillisia oppilaitoksia ei ole vuosikausiin sijainnut alueellisesti kattavasti, ja unelma-alan tai itselleen sopivan koulutuksen perässä voi joutua muuttamaan jo muutenkin satoja kilometrejä. Asumislisälle siirto sen sijaan painostaa opiskelijoita muuttamaan kimppakämppiin, joita vuokramarkkinoilla ei ole tätä nykyä tarjota. Hallitusta ei näytä kiinnostavan opiskelijoiden elämän jatkuva kurjistuminen”, Heikkinen kommentoi.

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaan on vuodelle 2026 päätetty lisäleikkauksia vielä 75 miljoonan euron edestä. Näitä leikkauksia ei kuitenkaan ole vielä kohdennettu. OSKU tekee aktiivista vaikuttamistyötä, jotta koulutus, opiskelijat ja nuoret säästyisivät lisäleikkauksilta.

Puheenjohtaja Johanna Heikkinen,
johanna.heikkinen@osku.fi, 044 977 6356