Owal group teki opetus- ja kulttuuriministeriön toimeksiannosta
laajan
kyselyn toisen asteen opiskelijoille koronan vaikutuksista tammikuussa, jossa myös Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry on ollut mukana.
Tulokset ovat
julkaistu tänään ja luettavissa kokonaan
Kyselyn vastaukset on kerätty tammikuun 2021 aikana.
Tulokset ovat järkyttäviä, ja viestivät moninaisista haasteista opiskelijoilla.
Vastaajista 43% kertoi, että heidän ammatillinen
osaamisensa
on jäänyt heikommaksi koronan myötä.
Luku on todella korkea, ja laittaa väkisinkin pohtimaan valmistuuko koronan myötä ammattiin henkilöitä ilman riittävää ammattitaitoa. Suurimmalle ammatillisen koulutuksen aloista on välttämätöntä harjoitella käytännön työtä, jotta sen voi oppia kunnolla. Lähiopetus tulee mahdollistaa terveysturvallisin keinoin esimerkiksi pienemmissä ryhmissä
ja etäopetuksen olla aina aivan viimeinen vaihtoehto.
”Kyselyssä opiskelijoista 59 % koki, että etäopetuksella on ollut heikentävä vaikutus opetuksen laatuun. Ammatillinen koulutus on kärsinyt jo vuosikaudet liian vähäisistä resursseista, ja korona nostaa puutteet laadussa ja opetuksen tasaisuudessa vahvemmin esiin. Ei voi olla niin, että jo pitkään esillä olleesta ongelmasta syytetään pandemiaa. Etäopetuksen laatuun on saatava parannusta, jotta opiskelijat saavat ansaitsemaansa laadukasta opetusta oppilaitoksestaan riippumatta”,
huomauttaa Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n puheenjohtaja
Henriikka Mastokangas
.
Viidesosa
ammatillisen koulutuksen opiskelijoista k
ertoi
, että koronatilanne vaikutti heidän jatko-opiskelumahdollisuuksiinsa heikentävästi ja 37 % vastaajista koki, että koronatilanne on heikentänyt heidän työllistymismahdollisuuksiaan jatkossa.
Viidesosa
vastaajista oli harkinnut opintojensa keskeyttämistä koronavirupdemian poikkeusjärjestelyiden vuoksi.
On
erittäin
tärkeää
saada ylläpidettyä opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja innostusta omaa alaansa kohtaan,
jotta osaavia tekijöitä riittää myös tulevaisuudessa.
Yhteishaku on parhaillaan käynnissä, ja
on
hy
vin
vaarallista
,
jos osa jättää hakeutumatta ammatilliseen koulutukseen
siinä pelossa, ettei koronan
tuomien haasteiden takia pysty
omaksumaan vaadittavia taitoja
omasta ammatista.
Huoli voi tuntua nyt kokonaiskuvassa pieneltä, mutta
esimerki
ksi juuri koronan kannalta kriitti
nen sote-ala kärsi jo ennen
koronaa
vähentyneistä hakijoista.
Opiskelijoista yli kolmasosa kertoi, ettei ole saanut tukea
riittävästi
, kun olisi sitä tarvinnut.
60% opiskelijoista on kokenut etäopetuksen henkisesti kuormittavaksi.
Tilanne on
erittäin
huolestuttava, eikä tuen saaminen voi olla koronasta kiinni.
On mahdotonta saada
työkykyisiä ja hyvinvoivia ammattilaisia työelämään ja korkea-asteelle, jos voimat on viety jo ennen sinne pääsyä.
Ammatillinen
koulutus
on kärsinyt jo vuosikausia huomattavan
matal
asta
opinto-ohjaajien määrästä
suhteessa muihin koulutusmuotoihin ja suosituksiin.
Resursseja
erityisesti
opinto-ohjaukseen
sekä
opiskeluhuollon palveluihin
on lisättävä välittömästi, jotta
ammattiin opiskelevien kuormitusta saadaan helpotettua ja jaksamista nostettua.
Eteenkin nuorten
hyvinvoinnin tukemiseen
tulee nyt panostaa.
Ei ole kenenkään etu, että
ammatillisesta koulutuksesta
valmistuvilla nuorilla
ei ole mahdollisesti
työkykyä opiskelujen aikana
kertyneiden
jaksamisen ja mielenterveyden haasteiden
vuoksi.
Huomionarvoista on se, että vajaa vuosi sitten tekemässämme kyselyssä kuormittavaksi etäopetuksen koki hieman alle puolet ja opiskeluhuollosta vailla tukea oli jäänyt alle viidesosa. Tilanteeseen olisi pitänyt puuttua enemmän varhaisessa vaiheessa – nyt se on huomattavasti pahentunut.
Meillä ei ole varaa
menettää
yhtään
sukupolvea!
Opiskelijahuollon palveluiden lisääminen sekä osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen tukevat myös
opiskelijoiden hyvinvointia ja
jaksamista.
”Ammatillisessa koulutuksessa opiskelee noin 320 000 henkilöä vuosittain, ja me valmistumme yhteiskunnan perustoimintojen kannalta täysin välttämättömiin ammatteihin. Me olemme ne, jotka ovat koko koronakriisin ajan työskennelleet normaalisti altistuen jatkuville kontakteille. Hyvin harvaa ammatillisen koulutuksen alaa voi etänä tehdä. Miten on mahdollista, että vuodenkaan jälkeen riittäviä tukitoimia ja laadukasta opetusta ei ole pystytty takaamaan?”,
ärähtää Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n puheenjohtaja
Henriikka Mastokangas
.
Lisätietoja:
Henriikka Mastokangas, puheenjohtaja Suomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry, 044 977 6356,
henriikka.mastokangas@osku.info