Ammatilliseen koulutukseen sisältyvän opetuksen määrä jalaatu puhututtaa säännöllisesti julkisuudessa, ja useissa kyselyissä jatutkimuksissa on käynyt ilmi sen vähentyneen edellisinä vuosina koulutusleikkaustenseurauksena. OSKUn tekemien AMIS-tutkimusten mukaan amisten tyytyväisyyssaamaansa opetukseen on laskenut huomattavasti kuuden vuoden aikana, vaikkasuurin osa AMIS-tutkimukseen vastanneista on edelleen tyytyväisiä saamaansaopetukseen. Vuoden 2016 tutkimuksen mukaan tyytyväisiä oli 88 % ja vuonna 2018 osuus tippui 77 %. Uusin tutkimus vuodelta 2022 julkaistaan 8.12. ja siitä käy ilmi,että tyytyväisiä on enää 69 %.
Elokuussa 2022 on astunut voimaan laki, jonka mukaanammatillisessa perustutkintokoulutuksessa tutkinnon osan tai yhteisen tutkinnonosan osa-alueen suorittamiseksi tarvittavan opetuksen ja ohjauksen määrä onvähintään 12 tuntia osaamispistettä kohti. Tuntimäärä voi kuitenkin ollasäädettyä suurempi tai pienempi opiskelijan oppimisvalmiuksien taiyksilöllisten valintojen perusteella. Ennen uutta säädöstä ammatillinenkoulutus oli ainoa kaikista koulutusmuodoista, jossa mitään tuntimäärää eiollut säädetty.
”Pidämme erittäin tärkeänä, että laki on säädetty ja amistenopetuksen määrään kiinnitetty aidosti huomiota. Vaadimme, että sen toimeenpanoaseurataan ja muutos näkyy myös käytännössä opiskelijoiden arjessa opetuksenmäärän lisääntymisenä. Lain toimeenpano ei saa myöskään typistyä minimimääräntarjoamiseen, vaan opetuksen on oltava riittävää varmistaen todellisetjatko-opintovalmiudet sekä ammatillisen osaamisen työelämään.”, jyrähtääSuomen Opiskelija-Allianssi – OSKU ry:n vuoden 2022 puheenjohtaja VenlaTilli.
Vuonna 2018 astui voimaan ammatillisen koulutuksen reformi,jonka takia opetus on osaamisperustaista ja entistä yksilöllisempää. Tämän eikuitenkaan tule tarkoittaa sitä, että opiskelijat jäävät oman onnensa nojaan jaovat täysin opinnoistaan vastuussa. Erityisesti peruskoulupohjalta amikseentulevat alaikäiset tarvitsevat opettajan antamaa opetusta ja ohjausta sekäaikuisen läsnäoloa. Tuoreimman julkaistavan AMIS-tutkimuksen mukaan vain 44 %kertoo, että opintoihin on sisältynyt riittävästi opettajan antamaa opetusta jaohjausta. Ammatilliseen koulutukseen tulee suuri joukko opiskelijoitamoninaisista taustoista, ja onkin ensiarvoisen tärkeää varmistaa yksilöllisestiopetuksen määrä jokaisen tarpeisiin nähden.
”Tutkimuksessa esiin noussut luku on erittäinhuolestuttava, ja vaatii toimenpiteitä myös tukipalveluiden vahvistamisessa. Tuentarve on noussut räjähdysmäisesti, ja vaadimme lisää opiskelupaikkoja erityisammattioppilaitoksiinsekä erityisen tuen saatavuuden lisäämistä oppilaitoksissa. Vetoamme poliitikkoihinja koulutuksenjärjestäjiin, että ammatillinen koulutus saa takaisin sillekuuluvat resurssit ja opiskelijat heidän ansaitsemansa opetuksen.”, päättääjuuri jatkokaudelle valittu puheenjohtaja Venla Tilli.