Tredun valmistuvien avioniikka-asentajien kevään opintomatka kohdistui tänä vuonna Ruotsin Linköpingin Saabin lentokonetehtaille. Kolmen päivän matkamme taittui sujuvasti laivalla ja mukana kulkeneella Arpecon bussilla. Retkemme toteuttamista tuki Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU ry.
Lähdimme tiistai-iltana Rollikkahallin pihasta kohden Ruotsia bussilla. Turun satamassa nousimme laivaamme Viking Grace, jossa ilta jatkui hieman juhlien ja kuulumisia vaihdellen.
Keskiviikkona aikaisin aamusta saavuimme Tukholmaan ja parin tunnin matka kohden etelä-Ruotsissa sijaitsevaa Linköpingiä alkoi. Osa luokasta otti kaiken hyödyn irti pitkästä automatkasta nukkuen kyydissä univelkojaan pois, sillä olimme saapuneet edellisenä iltana myöhään laivalle.
Saabin tehtailla meille tarjottiin aamiaisleivät ja kahvit samalla kun firman työntekijät pitivät meille lyhyen esittelyn tehtaan toiminnasta, sekä siellä huollettavista lukuisista eri konemalleista. Puhelimien käyttö alueella oli ehdottoman kiellettyä, joten meille jaettiin pienet muovipussit kännyköiden säilyttämistä varten. Tehdasalueen monista rakennuksista pääsimme sisälle vierailemaan tällä kertaa Saab 2000 ja Gripen – halleihin.
Kierroksemme alkoi Saab 2000 muutos- ja kokoonpanohallissa, jossa meille esiteltiin kyseisen koneen elinkaarella tapahtuviin eri vaiheisiin ja huoltoihin. Työntekijät kertoivat avoimesti omasta työstään ja eri työvaiheista.
Puolen päivän aikoihin meille oli järjestetty lounas Saabin ruokalassa, jonka jälkeen vierailimme kierroksemme toisessa kohteessa eli Gripen-kokoonpanolinjalla. Näimme kyseisiä hävittäjiä niiden eri kokoonpano vaiheissa aina alkutekijöistä olevasta rungosta valmiiseen lentokoneeseen asti. Kierros oli pääsääntöisesti englanniksi, mutta halukkaat pääsivät myös esittelemään ruotsin kielen taitojaan.
Tehtaissa kiertelemisen jälkeen lähdimme vielä tutustumaan Ruotsin Ilmavoimamuseoon, joka sijaitsi myös Linköpingissä. Museon kolmeen halliin oli koottu historiallisia koneita mm. Junkers Ju 86 K ja Saab Draken. Mukana oppainamme toimineet Saabin työntekijät tarjoutuivat myös avoimesti kertomaan näytteillä olevista koneista. Päivän päätteeksi matkamme isännät jakoivat meille vielä muistoksi avainnauhat ja lippikset, sekä opettajamme saivat kotiin viemisiksi myös oman Gripenin. Pienoismallin lahjoittaneet Saabilaiset sanoivatkit, että siitä hävittäjästä tuli Suomen ensimmäinen Gripen.
Takaisin Suomeen seilasimme Viking Amorellalla, jossa porukalla söimme buffet-illallisen. Ilta jatkui hyvissä tunnelmissa luokan kesken.
Torstaiaamusta saavuimme Turun satamaan. Muutaman tunnin bussimatka sujui rauhallisissa merkeissä takaisin Tamperetta kohden. Koulun pihaan pääsimme noin puolenpäivän aikoihin.
Reissu oli kaiken kaikkiaan onnistunut ja antoisa. Matka taittui mahtavassa seurassa hyvän kelin siivittämänä. Erityisesti mieleen jäi Saabin työntekijöiden loputtoman positiivinen asenne. Tarjoutuipa osalle luokasta myös mahdollisuudet tulevaisuudessa työpaikkoihin Ruotsissa.
Teksti: Marja Heikkilä