MIELIPIDEKIRJOITUS 10.2.2020
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) julkaisi 31.1. arviointitulokset nuorten opintopoluista ja ohjauksesta perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Ilahduttavaa on huomata, että jatko-opintoihin ja uravalintoihin liittyvän ohjauksen saatavuus ja saavutettavuus on tällä hetkellä pääosin hyvä.
Arviointitulokset tuovat esiin myös huolestuttavia viestejä. Jopa 30 % otokseen kuuluneista ammatillisen koulutuksen opiskelijoista mainitsee yksilöllisen ohjauksen ja sen määrän kehittämiskohteeksi nykyisten opintojensa alkuvaiheessa. Vastaajat kertovat toivovansa lisää opinto-ohjaajia, keskusteluaikoja ja opinto-ohjauksen oppitunteja. Esiin nousee myös se, että aikaa opinto-ohjaajalle on vaikeaa saada tai se menee pitkän ajan päähän.
Ei ole yllättävää, että ne ammatillisen koulutuksen järjestäjät, joilla oli alle 100 opiskelijaa opinto-ohjaajaa kohden, arvioivat ohjausresurssiensa riittävän paremmin kuin ne järjestäjät, joilla oli yli 200 ohjattavaa opinto-ohjaajaa kohden.
Pääministeri Marinin hallituksen hallitusohjelmassa opinto-ohjaus on esillä ansaitusti kokonaisen kappaleen verran. Ohjelmassaan hallitus muun muassa lupaa vahvistaa opinto-ohjausta eri koulutusasteilla sekä selvittää sitovia mitoituksia opinto-ohjaajien määrästä toisella asteella ja jälkiohjausvelvoitteen ulottamisesta ammatilliseen koulutukseen. Toivon näiden kirjausten tulevan pikaisesti todeksi.
Ammatillinen koulutus kaipaa yksiselitteisesti lisää opinto-ohjaajia. Me ammattiin opiskelevat itse olemme esittäneet, että jokaista kahtasataa opiskelijaa kohti tulisi olla yksi täysipäiväinen opinto-ohjaaja. Tämä sitovuus takaisi riittävät edellytykset opinto-ohjauksen laadun ja määrän varmistamiseen.
Iivari KorkalaPuheenjohtaja
Suomen Opiskelija-Allianssi - OSKU